Johanna Bergvall

Twilight krönika

Kategori: Vardagslivet

Okej, jag är så jädrans nöjd med min krönika! Hoppas att min svenskalärare gillar den. Har läst igenom den 100 gånger nu XD haha. Vad tycker ni om den?
Jag är så nöjd att jag lägger upp den på bloggen!! (A4) :D
Glömde säga, Som ni ser är de loggan för Kamratposten. Uppgiften gick ut på att skriva en krönika till en tidning, jag valde Kamratposten. (inte lika bra kvalité på bilden då den är större i worddokumentet)

FAN!! Om det är bred text över hela dokumentet (ser knas ut) så kan det inte hjälpas. Ska se om det går att fixa.








Vi har alla hört talas om berättelsen om Bella Swan som flyttar till sin pappa i den lilla staden Forks. Där träffar hon en kille, Edward Cullen, och det visar sig att han är vampyr! En underbar kärleksberättelse enligt mig som läst om alla fyra böckerna två gånger, hitills! Jag ser fram emot de andra tio gångerna också! Det var mig ett himla hysteri det blev helt plötsligt i Sverige sedan den första filmen kom ut på bio förra året. Nu såg man att folk läste böckerna på tunnelbanan, varje dag!

 

Jag kommer ihåg själv hur jag höll mig hemma under jullovet, helt isolerad i mitt rum och låg på sängen och läste böckerna i följd. Om jag inte läste så var det på grund av toalettbesök eller för att äta. Resten av dagen och natten låg jag som fastklistrad i böckerna. Som tur höll det inte på så länge, utan bara några få dagar.


 

Twilight hysterin fotsätter i Sverige, och den har inte bara märkts av på mig utan tusentals tjejer och killar i Sverige. Hur kan det komma sig att vi helt plötsligt blev besatta av vampyrer? Förut var det Harry Potter hysteri! Det var tider det! Det blev bland annat en omöjlig dröm om att få gå på Hogwarts skola för häxor och trollkarlar. Ha! Glöm Harry Potter, nu vill vi för allt i världen bli vampyrer istället! Jag vill också glittra i solljuset. Framför allt håller jag med Bella om att åldras. jag önskar att jag vore för evigt 19 år. Oh, finns det verkligen ingen blodsugare i närheten?


 

Om mindre än 50 dagar är det världspremiär för den andra filmen, New moon. När jag för nästan ett år sedan kollade på Twilight önskade jag efter filmen (och deftinitivt när jag läste ut boken) att New moon skulle komma ut på bio så fort som möjligt. Hitills under hela år 2009 har det inte gått en enda dag utan att jag tänkt på den nya filmen, Twilight över huvud taget! Jag måste säga att tiden har gått otroligt fort! Det känns verkligen som att det vore igår då jag stod på nyårsafton och längtade efter den 20 november.


 

Sedan finns det dem som är anti Twilight, som stör sig på oss fans. Jag kan på ett sätt förstå dem. Det är nästan överdrivet mycket snack om det just nu. Det tycker jag själv. Det blir inte lika spännande. Man ska stå för det man tycker, men nu försöker jag att undvika att prata om Twilight då det känns som att folk stör sig på en eftersom alla gillar det. En sak som jag själv kan förstå att anti Twilight'arna hatar är att Muse hade en låt med på Twilight soundtracket, och helt plötsligt säger alla Twilight fans ”Oh! Jag älskar Muse!”. Men på så sätt, Muse får mer fans och mer pengar samt berömmelse! Heja Muse!


 

Alla har sina favoritkaraktärer. Jag gillar Bella men jag är nog mest tokig i Edward om jag ska vara ärlig. Jag hade för några månader sedan inneskaffat mig en poster på Edward med texten ”What if I'm not the hero? What if I'm the bad guy?”(Tänk om jag inte är hjälten? tänk om jag är den farliga killen?) Den hänger nu i mitt rum. Ha ha, det är lite synd att man aldrig kan få någon för sig själv för alla älskar Edward! En annan storfavorit jag har är Alice som är Edwards ”syster”. Det är hon som får mig att skratta som mest när jag läser böckerna. Hon är så tokig.

 

Jag älskar påhittade världar, men ibland kan jag tycka att det blir för jobbigt, för mycket. Till slut blir jag så irriterad på den värld jag lever i. Jag vill ha mer action, det skulle vara mer magiskt här i livet. Jag önskar att mitt liv vore mer Twilight.



Den ska egentligen se ut så här (i worddokumentet)



KOMMENTARER:

  • Alexandra - Ninja Fruit säger:
    2009-09-30 | 10:21:38
    Bloggadress: http://ninjafruit.blogg.se/

    Du har skrivit jättebra, Johanna! Jag är nu inte proffs på hur man skriver krönikor, men hur du skrivit den är verkligen super! :D

  • Alexandra - Ninja Fruit säger:
    2009-09-30 | 18:09:30
    Bloggadress: http://ninjafruit.blogg.se/

    sv: Det var så lite så! :D



    Jag praktiserar på Årstaskolan. ;)



    Jo då, för då är det extra mysigt att träffas igen! :D

  • Alexandra - Ninja Fruit säger:
    2009-09-30 | 18:14:05
    Bloggadress: http://ninjafruit.blogg.se/

    sv: Jag har precis en sån mugg! Och så var det som du sa, någon form av isdricka.. Som en slush typ. :D



    Du ska inte skämmas! Du ser hur mycket "barnsliga" saker jag skriver om, och jag skäms inte. Du och jag får gå tillsammans. ;)

  • Anonym säger:
    2009-09-30 | 19:19:12

    Bra Johanna ;)

    Skicka in den i krönika gruppen på Ticktack för vi ska ge respons där ;)

    <3

Kommentera inlägget här: